Je bent gestart als VA en je hebt alle stappen gezet om te werken aan succesvolle samenwerkingen. Inmiddels ben je alweer een tijdje bezig en ben je er echt klaar voor om vol te zitten met klanten. Dat lukt je misschien nog niet helemaal maar dat is wel je doel. Het lijkt je fantastisch om rond te kunnen komen van het werken als VA voor leuke klanten.
Eén van mijn beste manieren om klanten binnen te halen is Instagram. Het is mijn favoriete social media kanaal en ik bereik hier echt mijn doelgroep. Het kan best een uitdaging zijn om goed zichtbaar te zijn en om jouw ideale klanten zo aan te spreken dat ze zich geroepen voelen om met jou te gaan samenwerken. Instagram is een social media kanaal waarop heel veel ondernemers actief zijn en dus dé plek waar jij echt aanwezig moet zijn. Als jij hier laat zien wie jij bent, wat je voor waarde kunt geven in een samenwerking en wat jouw aanbod is, dan zul je ongetwijfeld klanten hieruit kunnen halen. Doe je dat niet, dan laat je kansen liggen. Tuurlijk kun jij ook via andere wegen klanten bereiken maar ik wil je in deze blog meenemen in de wereld van klanten krijgen via Instagram.
Ik ga je een paar tips geven die je kunt gebruiken om te zorgen dat jij ook klanten kunt halen uit Instagram. Volg je deze op, dan twijfel ik er niet aan dat jij succes kunt behalen.
Mijn tips
- Post regelmatig
Het is belangrijk om regelmatig te posten op Instagram en (waar mogelijk) een consistent schema aan te houden. Zo weten jouw volgers wanneer ze nieuwe content van jouw account kunnen verwachten. Ze zullen het fijn vinden om weer een nieuwe post te lezen van jou want je deelt altijd waarde en ze kunnen je al een beetje beter leren kennen. Sommige potentiële klanten hebben even de tijd nodig om te overwegen of ze een samenwerking met jou aan willen gaan. Wanneer ze jou regelmatig voorbij zien komen zullen ze vaker aan je denken en bij serieuze interesse kun je ze met een bepaalde post over de streep halen. Let op dat zo’n post echt waarde moet hebben en dat je afwisselt tussen tekst over jezelf en over de inhoud van je aanbod. Als je een pijnpunt benoemt van jouw ideale klant en jij komt met de oplossing dan kan dat de overtuiging zijn om met jou te gaan samenwerken.
- Interactie met volgers
Zorg ervoor dat je interactie hebt met je volgers door te reageren op hun reacties. Stel vragen in je captions om gesprekken aan te moedigen en reageer altijd op DM’s. Dit kunnen jouw volgers waarderen en jouw content zal hierdoor sneller en vaker in hun tijdlijn voorbij komen. Bovendien komt het professioneel over als je snel vragen en opmerkingen beantwoordt, dat geeft aan dat je je werk serieus neemt en dat je dit ook opvolgt in een samenwerking.
- Gebruik relevante Hashtags
Hashtags zijn een geweldige manier om jouw content bij nieuwe niet-volgers onder ogen te brengen. Zorg ervoor dat je relevante hashtags gebruikt die passen bij jouw content en doelgroep. Gebruik ook verschillende hashtags per post om zo verschillende doelgroepen aan te spreken en niet steeds alleen bij dezelfde mensen onder de aandacht te komen. Probeer je hashtags niet te algemeen te maken maar specificeer ze zoveel mogelijk. Zo kunnen jouw potentiële klanten je makkelijker vinden. Wil je bijvoorbeeld graag VA zijn voor interieurondernemers? Maak dan een hashtag met #VAvoorinterieurondernemers. Gebruik ongeveer 10 tot 15 hashtags per post. Dit is een goede balans tussen het vergroten van je zichtbaarheid en het vermijden van te veel hashtags.
- Maak je Intagram-profiel compleet
Zorg ervoor dat je jouw Instagram-profiel compleet maakt door een profielfoto, biografie en contactgegevens toe te voegen. Dit zorgt voor een professionele uitstraling en maakt het voor volgers gemakkelijker om contact met je op te nemen. Bovendien is het dan meteen duidelijk hoe je eruit ziet door je profielfoto (foto van je gezicht werkt altijd beter dan van je logo) en wat je doet door de beschrijving van jouw diensten in de biografie.
Een goede optie is ook om gebruik te maken van Highlights. Dit zijn story’s die je als het ware vastzet die anderen altijd kunnen terugkijken. Deze zijn te zien tussen je biografie en feed in op jouw profiel. Maak verschillende onderwerpen als Highlights. Denk aan onderwerpen zoals: over mij, aanbod, reviews, privé, klantverhalen, tips. Op deze manier kunnen nieuwe (potentiële) volgers snel zien of ze jouw content leuk en interessant vinden en of ze misschien zelfs al interesse hebben in jouw aanbod.
- Vertel je verhaal
Gebruik je captions om jouw verhaal te vertellen. Deel bijvoorbeeld over hoe jouw bedrijf is ontstaan of waarom je bepaalde keuzes maakt. Dit creëert een persoonlijke band met je volgers en kan nieuwe volgers aantrekken. Je kunt herkenning creëren bij jouw volgers en hierdoor voelen ze sneller dat ze jou nodig hebben in hun bedrijf. Bied oplossingen aan voor mogelijke problemen en vertel succesverhalen van voorgaande klanten en situaties. Laat jezelf zien en vertel op een leuke manier over jou en jouw bedrijf. Gebruik goede en professionele foto’s van jezelf en/of belangrijke aspecten in jouw bedrijf bij deze captions.
Variatie is belangrijk
Het is vooral belangrijk om Instagram gevarieerd in te zetten. Deel de ene keer wat over jou in privésfeer en de andere keer een succesverhaal van jou en een klant en daarna kun je delen over jouw weg naar het ondernemen en waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt of deel tips die jij hebt over jouw kennis. Je kunt hier een planning voor maken of deel jouw content wanneer je daar de inspiratie voor hebt (doe dit dan wel met regelmaat).
Maak ook actief gebruik van story’s. Geef jouw volgers een kijkje achter de schermen. Neem ze mee in jouw werkdag en laat jezelf en jouw werkplek zien. Laat af en toe eens zien wat je doet naast het werken en wat jouw interesses zijn. Op deze manier vinden mensen het interessanter en leuker om jou te volgen, zeker als er overeenkomsten zijn.
Je hoeft echt niet alles te laten zien en natuurlijk wil je sommige dingen of mensen in je leven ook privé houden. Doe dat ook vooral en voel geen druk bij het posten. Niets moet. Zolang het leuk blijft en er niet te veel verplichtingen zijn, komt het authentiek over.
Mocht je het nou niks vinden om jouw social media actief bij te houden maar je wil hier wel klanten uit halen, denk er dan eens over om het uit te besteden. Net zoals ondernemers jou kunnen inschakelen voor de taken waar zij geen tijd of kennis voor hebben, kun jij dit natuurlijk ook. Of zoek de begeleiding om je op weg te helpen om social media op een goede manier in te kunnen zetten.
Mocht je het nog steeds moeilijk vinden om aan klanten te komen als VA, wat echt niet zo gek is… Meld je dan nu aan voor de Salestraining voor VA’s, waarin ik je in 8 modules ga leren hoe jij een klantmagneet wordt als Virtual Assistant.