De meest gemaakte fouten door VA’s waardoor ze geen klanten kunnen vinden

klanten vinden als va

In 2022 begon ik mijn bedrijf Digital More als Virtual Assistant. Binnen een jaar had ik ruim 20 klanten geholpen en was mijn omzet waar het moest zijn!

Ik ging van een goedbetaalde baan met 40 uur per week in loondienst inclusief een lease-auto van de zaak naar een eigen onderneming als Virtual Assistant. Ik wilde niet meer 40 uur per week op kantoor zitten, maar de wereld zien. Dat kan niet als je maar 25 vakantiedagen in een jaar hebt. Ik wilde vrijheid en flexibiliteit en mijn eigen dingen kunnen doen.

Na een volledig jaar als zzp’er kon ik wel zeggen dat het een succes was, ik had de juiste keuze gemaakt. Ik kan kiezen met wie, waar en wanneer ik werk. Wat een vrijheid!

Nu wil ik ook andere VA’s helpen aan klanten wanneer dat jou zelf nog niet lukt. Ik heb heel veel gehad aan mijn businesscoach tijdens de start van mijn onderneming. Daardoor kon ik een succes maken van mijn werk! Inmiddels krijg ik nog steeds wekelijks aanvragen in mijn DM/mail van mensen die een VA zoeken én heb ik zelfs een eigen VA moeten aannemen!

Ik heb het afgelopen jaar veel contact gehad met andere VA’s en ik hoorde vaak dat ze het lastig vonden om aan klanten te komen. Tijdens deze gesprekken kwam ik erachter dat veel VA’s dezelfde fouten maken.

 

Deze heb ik bij elkaar verzameld en ga ik met jou delen!

 

    1. Je hebt nog geen doelgroep en niche

    Als VA kan het verleidelijk zijn om je diensten heel breed aan te bieden. Je wilt iedereen kunnen helpen want elke klant is er 1. Je denkt dat je hierdoor aantrekkelijk in de markt ligt maar niks is minder waar. Wanneer jij een specifieke doelgroep hebt, en zelfs een niche, kun je ervoor zorgen dat er meer klanten op je af komen! Je kunt namelijk je aanbod precies afstemmen op de behoeftes van die ideale klant. Je kunt inspelen op hun pijnpunten en vertellen waarom jij specifiek deze ideale klant zo goed kunt helpen.

    1. Je bent niet uniek genoeg

    Inmiddels zijn er best wel wat VA’s op de markt. Het is aan jou om op te vallen en te zorgen dat jouw ideale klant met JOU wil werken. Je zult altijd concurrentie hebben, daarom is het ook moeilijk om uniek te zijn. Maar wanneer jij gebruik gaat maken van branding in jouw bedrijf, kun je het verschil gaan maken. Gebruik 1 kleurpallet, foto’s in dezelfde sfeer, teksten in dezelfde stijl, noem maar op. Benadruk jouw onderscheidende kenmerken en jouw ervaring en/of expertise in een bepaalde branche, vertel wat jouw aanpak bijzonder maakt, zorg voor een hele goede klantenservice en klantbeleving. Zo kun je vast nog meer bedenken wat jou opvallend gaat maken!

    1. Je aanbod is niet helder genoeg

    Ik zie heel vaak voorbij komen dat (startende) VA’s hun aanbod nog niet helder hebben. Het kan zijn dat jij natuurlijk nog niet helemaal weet wat je allemaal voor werkzaamheden kunt doen voor iemand, zeker als je startend bent is dat helemaal niet gek. Maar hoe langer je bezig bent, hoe meer werkzaamheden je kunt omschrijven. Maak hiervan dus een lijstje en zet het op je website en laat het voorbij komen op je social media. Ga ook leren van anderen zodat je meer kennis krijgt van bijvoorbeeld online systemen.

    Het is ook belangrijk om duidelijk te maken of jij werkt op uurtarief, met een strippenkaart, via een abonnement en vermeld de prijs erbij. En op welke dagen ben je eigenlijk beschikbaar om te werken en hoeveel uur? Wat kan jouw ideale klant verwachten?

    Soms is het heel fijn om met een coach naar jouw aanbod te kijken. Soms ziet iemand anders, die net wat verder is dan jij, hoe je het nog beter kunt verwoorden.

    1. Het salesgesprek gaat mis

    Yay je hebt een salesgesprek gehad! Maar vervolgens lukt hebt je niet om gekozen te worden. Dat is niet leuk natuurlijk.

    Persoonlijk vind ik het voeren van een salesgesprek het allerleukste van het ondernemen! Want je mag jouw aanbod verkopen en vertellen waarom het zo goed is en waarom jij kan helpen.

    Een fout die ik veel zie gebeuren als dat een VA een salesgesprek vaak ziet als een sollicitatiegesprek. Niet doen! Het is jouw bedrijf, de klant heeft al interesse in jou! Praat vol overtuiging en enthousiasme over jouw passie, diensten en aanbod. Daar sta jij, als het goed is, helemaal achter, toch?!

    Denk aan de volgende dingen als je een salesgesprek gaat voeren:

    • Lees je in in de klant en zorg dat je weet wat hij/zij doet.
    • Weet hoe jij de klant het beste kan helpen met jouw aanbod.
    • Luister heel goed naar wat de klant verteld.
    • Ga niet te salesy overkomen.
    • Stuur na het gesprek een mailtje of berichtje om het contact warm te houden.
    1. Je denkt in tekorten in plaats van in overvloed

    Ik zie vaak voorbij komen dat VA’s een verkeerde mindset hebben. Het zijn van een ondernemer, met alle verantwoordelijkheden en uitdagingen, is niet makkelijk. Je krijgt te maken met tegenslagen, afwijzingen en teleurstellingen. Daar moet je mee om kunnen gaan! De juiste mindset is essentieel. Ik geloof dat je hiermee de juiste klanten kunt aantrekken. Geef de moed niet op en ga niet dingen denken als dit gaat mij toch niet lukken of ik ben niet goed genoeg. Zonde! Geloof in jezelf en je vaardigheden. Hier begint het echt mee. Wees trots op alles wat je bereikt en sta daar even bij stil. Dit vertrouwen helpt je om jezelf krachtig te presenteren en klanten te overtuigen van jouw waarde. Heb geduld, ook als het even tegenzit. Klanten kunnen komen en gaan en daarom zul je pieken en dalen hebben, maar door te blijven volhouden en het tijd geven, vergroot je de kans op succes!

    Wees niet té streng voor jezelf

     

    Het is natuurlijk niet erg als je niet alles meteen goed doet. Door te beginnen leer je vanzelf gaandeweg wat er beter kan. Je moet weten wat je aan het doen bent maar van het gaan doen in de praktijk leer je het meeste. Zoek dus die ideale combinatie voor jou van leren van anderen met ervaring en het gewoon gaan doen.

    Wil je nog meer lezen over alle fouten die je kunt maken als VA? Vraag dan nu hier mijn gratis e-book aan!

    Over Digital More

    Over Digital More

    Mijn naam is Indy en ik ben de oprichter van Digital More. Als Virtual Assistant ondersteun ik drukke ondernemers met werkzaamheden op het gebied van online marketing & website, social media en administratieve werkzaamheden.