Hoe wordt je een Virtual Assistant?

Droom jij van een carrière die je vrijheid, flexibiliteit en variatie biedt? Ben je goed in veel aspecten wat bij het ondernemen komt kijken zoals bijvoorbeeld administratie, social media, online programma’s, planning en klantcontact? Overweeg dan om te starten als Virtual Assistant (VA) en zet je passie en kennis om in een succesvolle onderneming.

Wat kan jij goed waar andere ondernemers iets aan hebben?
Denk eens na over deze vraag. Misschien kun jij hier wel je werk van maken en dus een bedrijf starten. Als je goed bent in 1 of meer van zulke skills, dan kun je al gaan werken als VA. Je kunt je specialiseren of je kunt een breder takenpakket aanbieden. Dat is helemaal aan jou. Als je het maar duidelijk maakt aan jouw potentiële klanten.

Het kan overweldigend voelen om te starten als VA. Of je nou uit een baan in loondienst komt of je werkt misschien al als zzp’er maar dan in een andere branche. Er komt veel bij kijken om jouw Virtual Assistant business van de grond te krijgen.

 

Ik ga je een paar tips geven wat je kunt doen wanneer jij wilt beginnen als VA

 

Wat ik je sowieso wil mee geven is weest niet bang om het gewoon te doen. Je kunt al een bedrijf opstarten naast bijvoorbeeld je bestaande baan of bedrijf. Als dit is wat jij wil gaan doen dan moet je in jezelf gaan geloven en in de waarde die jij kunt gaan bieden aan ondernemers. Mindset is dus best wel heel erg belangrijk.

Wat heel slim is om te doen; ga online andere ondernemers volgen. Ondernemers die hetzelfde doen als dat jij wilt gaan doen en ondernemers die jouw potentiële klant kunnen zijn. Leer van anderen hoe zij hun bedrijf runnen en waar zij hulp bij kunnen gebruiken. Zijn er bijvoorbeeld online programma’s die je vaker voorbij hoort komen zoals een e-mailmarketingprogramma of een visueel ontwerp programma? Ga dan via youtube en blogs leren hoe zo’n programma in elkaar zit. Als je al (basis)kennis hebt van zulke tools die veel ondernemers gebruiken, dan is het niet meer nieuw wanneer zij jouw hulp daarbij nodig hebben. Ontwikkel dus je vaardigheden en zorg dat je ervaring op doet.

Bepaal goed wat voor diensten jij wit gaan aanbieden. Wil je bijvoorbeeld vooral administratief werk doen, laat dit dan naar voren komen op jouw website en social media. Zo weten ondernemers waar jij ze bij kunt helpen. Misschien wil je wel liever helpen bij klantenservice en mailbox beheer. Of misschien wil jij wel helpen bij projecten managen. Zoek het voor jezelf uit en maak een duidelijk aanbod.

Wanneer je goed weet wat je wilt gaan doen om ondernemers te gaan ondersteunen, ga dan nadenken over voor welke ondernemers jij wilt gaan werken. Hoe duidelijker je zo’n ideale klant voor je hebt, hoe specifieker je ze kunt aanspreken in jouw content, hoe meer zij zich aangesproken voelen en hoe eerder ze geneigd zijn om met jou samen te werken. Nu kun je je dus gaan onderscheiden van andere VA’s.

Als je deze stappen gaat toepassen is het natuurlijk heel belangrijk om een goede website en social media bij te houden. Vermeld hier duidelijk op wat jouw aanbod is en wat een ondernemer eraan heeft om met jou te gaan samenwerken. Laat zien wie jij bent zodat jouw potentiële klanten vast weten met wie ze te maken kunnen gaan krijgen. Mensen werken graag samen met andere mensen en niet met een bedrijf. Zeker niet voor zo’n nauwe samenwerking. Maak je bedrijf dus persoonlijk en laat jezelf zien.

Denk eraan dat voor een goede online aanwezigheid, het belangrijk is om een soort branding door te voeren. Dat houdt in dat je een logo hebt, vaste lettertypes hebt die je gebruikt op bijvoorbeeld de website en promotiecontent, steeds dezelfde kleuren overal gebruikt in jouw content en op de website. Doe hier wat onderzoek naar en kijk wat bij jou past. Zo ontwikkel je een stijl en gaan mensen je hieraan herkennen.

Wanneer je wat ervaring hebt opgedaan, ga dan reviews verzamelen. Deze kun je plaatsen op je website en zullen nieuwe klanten sneller overtuigen voor een succesvolle samenwerking met jou. Je kunt ook een reeks logo’s laten zien van bedrijven waar jij al mee hebt samengewerkt. Als je nog geen klanten hebt en net begint, bied dan eens aan gratis of goedkope dienst aan aan ondernemers die jouw potentiële klanten kunnen zijn, in ruil voor reviews. Dit is een investering die je moet doen waar je veel aan zult hebben.

Denk ook goed na wat jouw tarief gaat zijn. Overweeg meerdere factoren zoals bijvoorbeeld jouw ervaring, jouw kosten, de moeilijkheid van jouw aanbod en prijzen van vergelijkbare VA’s. Je kunt ervoor kiezen om te werken met een uurtarief of een pakketprijs of bijvoorbeeld een strippenkaart. Kijk eens op websites van andere VA’s om te zien wat zij doen en wat er het beste bij jou past. Je gaat ondernemen om te  gaan werken op jouw voorwaardes dus zorg dat je blij wordt van de manier van werken en hoe jouw aanbod is opgebouwd.

Als je eenmaal alle bovenste stappen hebt gedaan, ga dan netwerken. Online en offline. Kijk waar er leuke events zijn waar je wat kan leren en waar veel andere ondernemers komen. Vertel iedereen wat je gaat doen want wie weet kent jouw plaatselijke bakker wel iemand die goed een VA kan gebruiken. Leg contacten en onderhoud dit door met ze te blijven praten en nieuwe mensen te leren kennen.

Heb geduld en geef het tijd

 

Een bedrijf is niet zomaar in 1 week opgezet. Het kost goede voorbereiding en neem daar de tijd voor. Verwacht ook niet dat er een constante stroom aan klanten komt. Er zullen nieuwe klanten bijkomen maar soms valt er ook wel eens een klant weg. Dat hoeft niet aan jou te liggen, dat kan ook komen doordat jouw klanten andere behoeftes krijgt. Vraag in ieder geval altijd waar het aan ligt wanneer jouw klant de samenwerking wilt stoppen en leer daarvan voor de volgende keer!

Ben jij gestart als Virtual Assistant maar lukt het je niet om aan klanten te komen… Meld je dan nu aan voor The VA Level Up. Hét 1-op-1 traject waarin ik je ga begeleiden om een succesvolle business op te zetten. Plan een gratis call in.

Over Digital More

Over Digital More

Mijn naam is Indy en ik ben de oprichter van Digital More. Als Virtual Assistant ondersteun ik drukke ondernemers met werkzaamheden op het gebied van online marketing & website, social media en administratieve werkzaamheden.