Hoe vind je klanten als Virtual Assistant?

klanten vinden als VA

In juli 2022 startte ik mijn VA bedrijf Digital More. Binnen slechts een jaar tijd heb ik al meer dan 20 klanten mogen helpen in mijn bedrijf. Ik had een flinke omzet en ik word nog steeds heel blij van de flexibiliteit en vrijheid die ik door mijn werk heb.

Misschien lees jij dit wel en vraag je je af: ‘’Hoe is het je gelukt om zo snel zoveel klanten te verwerven en een goede omzet te behalen?’’ Ik deel graag mijn ervaringen om jou te inspireren en op weg te helpen!

Er zijn een aantal cruciale factoren die hebben bijgedragen aan mijn succes in het aantrekken van de juiste klanten. Als je deze aspecten goed aanpakt, dan weet ik zeker dat jij ook jouw ideale klant gaat bereiken en dat ze ook daadwerkelijk met jou willen samenwerken. Want werken met enthousiaste klanten die specifiek voor jou kiezen, is uiteindelijk het meest bevredigend.

 

Mijn tips

 

  1. Doelgroep

Als eerst is het heel belangrijk om je doelgroep in kaart te brengen. Voor wie wil jij graag werken? Wat voor bedrijf heeft deze ideale klant? Hoe oud zijn ze, wat voor klanten hebben zij, wat is hun leefsituatie, wat zijn hun hobby’s? Als je van zulke belangrijke aspecten een klantprofiel maakt, kun jij content gaan maken (op je website of social media bijvoorbeeld) die ook daadwerkelijk die ideale klant gaat aanspreken. Zorg dat jouw ideale klant zich echt aangesproken voelt, dat het net lijkt alsof jouw content over hunzelf gaat. Het geeft niet als je met deze content ook mensen afstoot, want op deze manier komen de juiste klanten sneller op je af. 

  1. Goede website

Zorg er echt voor dat jouw website aantrekkelijk is voor jouw doelgroep. Je hebt deze nu in kaart gebracht dus probeer te visualiseren waar zij behoefte aan hebben en wat hun zou aanspreken op jouw website. Jouw website is je visitekaartje dus zorg dat daar alle belangrijke info op staat. Er mogen geen linkjes op staan die niet werken, het telefoonnummer moet kloppen, jouw bedrijfsgegevens moeten erop staan, noem maar op. Zorg dat alle vragen die jouw ideale klant kan hebben, vermeld staan op je website. Of dat nou in de informatietekst is of als veelgestelde vragen.

  1. Duidelijk aanbod

Zorg dat jouw aanbod duidelijk vermeld staat op je website. Jouw ideale klant wil graag weten waar hij of zij aan toe is en door het grote aanbod aan VA’s, zullen ze selectief websites bekijken. Vermeld daarom ook je prijs erbij. En vooral moet je de inhoud van je aanbod benoemen. Vertel wat je voor ze kunt betekenen en wat het ze oplevert wanneer ze een pakket of strippenkaart bijvoorbeeld bij je afnemen.

  1. Unique Selling Points

Denk eens na over wat jouw USP’s zijn. Jouw Unique Selling Points. Wat maakt jou uniek en bijzonder? Waarom moet jouw ideale klant met jou werken en niet met een andere VA? Dit kan best lastig zijn om voor jezelf te bedenken. Lukt het nou niet zo goed? Ga dan vooral eens in gesprek met jouw ideale klant op social media om erachter te komen wat hun pijnpunten en obstakels zijn en vraag wat ze belangrijk vinden als ze op zoek gaan naar een samenwerking, met wat voor iemand willen ze graag werken?

  1. Reviews

Het is heel belangrijk om reviews op je website te hebben staan. Mensen geloven vaak een ander als diegene zegt dat ze een fijne samenwerking met jou hebben gehad. Het geeft een mooi bewijs voor succes. Als je nog geen klanten hebt gehad, bied dan eens een gratis of goedkopere dienst aan in ruil voor reviews en feedback.

  1. Netwerken

Het kan ook heel goed zijn om te netwerken. Al doe je dit online. Zoek andere ondernemers op. Kom in contact met ze. Je kunt lid worden van community’s op bijvoorbeeld facebook of je kunt eens naar een event gaan. Ga in gesprek met ondernemers en vertel ze wat jij doet, misschien hebben zij niet meteen interesse, maar misschien iemand die ze kennen wel, of hebben ze een half jaar laten wel jou nodig en gaan ze je dan benaderen omdat ze jou al kennen. Laat iedereen weten dat jij VA bent geworden!

  1. Actief op Social Media

Wees actief op social media. Laat zien wie jij bent en waar je verstand van hebt. Zorg dat mensen je interessant gaan vinden en al een beeld krijgen van wie jij bent voor ze een samenwerking met je aan gaan. Je kunt ze met bepaalde onderwerpen echt binnen halen dus denk goed na over de content die je maakt. Zoek de pijnpunten op van jouw ideale klant en schrijf content over jouw oplossingen.

  1. E-mailmarketing

Je hebt vast al wel van e-mailmarketing gehoord. Vast en zeker krijg jij ook regelmatig nieuwsbrieven in jouw mailbox over onderwerpen die jij interessant vindt. Maak een gratis weggever om op deze manier e-mailadressen te verzamelen. Zoals een e-book of een checklist bijvoorbeeld. Zorg dat je jouw lijst interessante verhalen vertelt en goede informatie geeft over jouw expertise. Zorg dat hier duidelijke vervolgstappen aan zitten.

  1. Follow-up

Volg altijd jouw potentiële klanten op. Hou contact met ze en hou ze warm. Ook al kunnen ze niet meteen beslissen. Sommige mensen hebben wel interesse maar kunnen niet meteen beslissen of meteen een investering doe. Maar wie weet over een aantal maanden wel. Wees geduldig en verwacht niet dat iedereen meteen al ja zegt op jouw aanbod.

Vraag altijd door

 

Soms zul je ook een kennismaking hebben voor een potentiële samenwerking waarin jouw ideale klant nee zegt tegen jouw aanbod, of toch voor een andere VA gaat. Trek hebt je niet persoonlijk aan. Vraag er altijd naar waarom ze niet voor jou kiezen en wat jij beter had kunnen doen. Van deze informatie kan je leren voor jouw volgende kennismaking!

Wil je deze informatie nog eens duidelijk op een rijtje hebben zodat jij er écht klaar voor bent om genoeg klanten aan te trekken als VA?

Klik dan hier om mijn ultieme checklist te downloaden!

Over Digital More

Over Digital More

Mijn naam is Indy en ik ben de oprichter van Digital More. Als Virtual Assistant ondersteun ik drukke ondernemers met werkzaamheden op het gebied van online marketing & website, social media en administratieve werkzaamheden.