Zo haal je meer JA’s uit jouw salescall als Virtual Assistant

Als Virtual Assistant (VA) is een salescall super belangrijk om een potentiële klant te overtuigen van jouw waarde en een samenwerking te starten. Toen ik net startte met ondernemen vond ik het voeren van salescalls echt mega spannend! Inmiddels heb ik in 2 jaar tijd ruim 40 klanten mogen helpen en heb ik dus heel veel salescalls gevoerd. En ik moet ook eerlijk zeggen: nu vind ik salescall voeren het allerleukste wat er is!

In dit blog deel ik 5 tips om meer JA’s uit jouw salescall te halen als Virtual Assistant. 

 

1. De voorbereiding! 

Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg dat je alles weet over de potentiële klant voordat je het gesprek ingaat:

  • Bekijk de website / social media kanalen
  • Lees meer over het aanbod / missie / doelgroep
  • Kijk of overeenkomsten zijn tussen jou en de klant. 

Een goede voorbereiding zorgt er niet alleen voor dat je weet waar je over praat, maar het helpt je ook om serieuzer gevonden te worden. 

2. Laat zien dat jij de expert bent! 

Tijdens het gesprek is het belangrijk om te laten zien dat jij de expert bent als Virtual Assistant. Hoe doe je dat?

  • Resultaten uit het verleden te delen: Vertel over concrete successen en hoe je andere klanten hebt geholpen..
  • Je vaardigheden en expertise te benadrukken: Leg uit hoe jouw specifieke vaardigheden aansluiten bij de behoeften van de klant en hoe je eerder andere ondernemers (of in loondienst) mee hebt geholpen.

3. Luisteren

Echt luisteren naar de ander in een salescall is zoooo belangrijk. 

  • Volledig aanwezig zijn: Geef de klant je volledige aandacht en vermijd afleidingen.
  • Samenvatten en herhalen: Vat samen wat de klant zegt en herhaal het om te bevestigen dat je het goed begrepen hebt.
  • Empathie tonen: Laat zien dat je hun uitdagingen begrijpt en meevoelt. Laat weten dat je begrijpt dat het supper spannend is om dingen uit te besteden, maar dat je ze gaat helpen.

Actief luisteren helpt je om een betere band op te bouwen en laat zien dat je echt geïnteresseerd bent in hun succes.

4. Wees flexibel en niet een one-size-fits-all oplossing

Elke klant is uniek en heeft specifieke behoeften. In plaats van een one-size-fits-all benadering, probeer eens:

  • Flexibel zijn: Pas je diensten aan op basis van de specifieke behoeften en wensen van de klant.
  • Duidelijke voordelen benadrukken: Laat zien hoe jouw oplossingen hun specifieke problemen zullen oplossen.
  • Praktische voorbeelden geven: Toon aan hoe jouw aanpak in de praktijk werkt met voorbeelden en casestudies.

Door op maat gemaakte oplossingen te bieden, laat je zien dat je bereid bent om extra moeite te doen om aan hun behoeften te voldoen.

5. Wees zelfverzekerd, maar vooral niet opdringerig

Ik sta heel erg voor sales vanuit verbinding. En niet heel pusherig en salesy. Zelfvertrouwen is belangrijk, maar probeer het opdringerige echt te vermijden. Houd het gesprek:

  • Positief en professioneel: Laat je enthousiasme voor de samenwerking zien zonder te veel druk uit te oefenen.
  • Open en eerlijk: Wees transparant over wat je kunt bieden en de resultaten die ze kunnen verwachten.
  • Duidelijk over de volgende stappen: Sluit het gesprek af met een duidelijke uitleg van wat de volgende stappen zijn, zodat de klant weet wat hij kan verwachten.

Zelfverzekerdheid straalt uit dat je weet wat je doet en geeft de klant vertrouwen in jouw kennis en kunde.

Lukt het je maar niet om meer JA’s uit halen uit een salescall? Doe dan mee met de Salestraining voor VA’s. In deze training leer ik je hoe je moeiteloos leads kan verzamelen en klanten binnen kan halen, hoe je een goed salesgesprek voert en hoe je wellicht kan gaan werken met een wachtlijst aan klanten. Ook ga ik je leren hoe je bezwaren kunt tackelen in een gesprek en wat je precies kan zeggen tijdens zo’n salescall. Meld je nu aan! 

Over Digital More

Over Digital More

Mijn naam is Indy en ik ben de oprichter van Digital More. Als Virtual Assistant ondersteun ik drukke ondernemers met werkzaamheden op het gebied van online marketing & website, social media en administratieve werkzaamheden.

En daarnaast help ik als VA Coach (startende) VA’s met het opzetten van een business als VA.