Je kent het wel. Druk. Kinderen. Werk. Ondernemen. Vrije tijd. Soms loop je helemaal over. “Zul je niet eens werk uitbesteden?” Is misschien een vraag die al een paar keer aan je gesteld is, maar je wil toch het liefst zelf alle ballen hooghouden. Maar waarom?
In dit artikel geef ik je tips wanneer je werk het best kan uitbesteden of wanneer je het toch beter zelf kan doen.
Veel ondernemers willen graag zelf de touwtjes in handen hebben en vinden het maar al te spannend om werk uit te besteden. Maar als je wilt groeien met je onderneming, dan ontkom je er niet aan.
Als je nu een goed lopend bedrijf hebt, voelt het een beetje als je kindje. Je doet tot nu toe alles zelf: van het bouwen van je eigen website tot je administratie, je social media post en niet te vergeten natuurlijk je klantwerk. Ook het afhandelen en het verwerken van de klantafspraak moet nog gebeuren en oh ja, er moet ook nog een nieuwsbrief verstuurd worden.
Vrije tijd ken je amper meer en je zou het liefst wat vaker leuker dingen willen doen met je kinderen. Je bent begonnen met ondernemen omdat je meer vrijheid wilde, maar eerlijk? Je werkt alleen maar meer.
Overweeg je om werk uit te besteden?
Je kan allerlei werk uitbesteden. Stel jezelf eens de vraag: “Welke werkzaamheden vind ik leuk om te doen? Waar krijg ik energie van?”. En vraag je ook eens af welk werk je alleen maar tijdrovend vindt en je het liefst zo lang mogelijk uitstelt. Is dat je boekhouding? Is dat weer een post plaatsen op social media? Is dat het versturen van je maandelijkse nieuwsbrief? Het verwerken van je administratie? Het kan van alles zijn.
Met wat voor iemand zou jij willen samenwerken?
Als je werk gaat uitbesteden is het ook belangrijk om na te denken met wat voor persoon je wilt samenwerken of wil je alles echt uitbesteden en er zelf geen omkijken meer naar hebben. Wil je bijvoorbeeld je advertenties op Google uitbesteden? Laat je dit dan door een marketingbedrijf doen of kies je bijvoorbeeld voor een Virtual Assistant die hierin gespecialiseerd is en die je hier ook heel veel over kan leren? Hetzelfde geldt voor je social media. Wil je dit volledig uitbesteden aan iemand, zodat jij er geen omkijken meer naar hebt of wil je graag samenwerken met iemand die jou ook dingen kan leren of tips kan geven, zodat je samen kan groeien?
Maar is werk uitbesteden niet heel duur?
Tuurlijk kost werk uitbesteden geld. Maar denk er vooral eens over na wat het je uiteindelijk oplevert. Stel je gaat werk uitbesteden aan een Virtual Assistant, bijvoorbeeld je social media en je nieuwsbrief. De VA kost 50 euro per uur en werkt zo’n 2 uur per week voor je. Jij doet hier zelf normaal wel zo’n 5 uur over. Je moet alles uitvogelen, hebt geen inspiratie, weet niet precies hoe alles werkt. Tijdwinst en geldwinst. Je kan deze tijd gebruiken om bijvoorbeeld met een nieuwe klant aan de slag te gaan.
Hoe vind je iemand om mee samen te werken?
Er zijn ontelbare personen die het leuk vinden om jouw werk over te nemen. Denk aan een marketingbureau, een Virtual Assistant of een boekhouder. Zoals ik net al aangaf, ga voor jezelf na met wat voor iemand je wil samenwerken. Kies je bijvoorbeeld voor een VA, wil je dan iemand die gespecialiseerd is in één onderwerp of bijvoorbeeld een allround VA die je met allerlei taken kan helpen?
Ga het gesprek aan met 1, 2 of 3 VA’s en kijk bij wie jij het beste gevoel hebt. Spreek eerst een proefperiode af en dan kunnen jullie allebei kijken of het bevalt en of jullie de samenwerking willen voortzetten.
En onthoud: niet alles kan je zelf doen. Ondernemen is ook loslaten.
Als Virtual Assistant neem ik ook taken uit handen waar jij op dit moment geen energie van krijgt of waar jij liever niet mee bezig bent. Zo kan ik je helpen met je social media, je administratie (let op: geen boekhouding, dit besteed ook ik lekker uit), je e-mailmarketing en je website-onderhoud. Bekijk hier mijn diensten en plan gerust een kennismakingsgesprek in. Je zit nergens aan vast.