Waarom een webinar geven?

Waarom een webinar geven?

 Webinars geven is hot! Misschien heb je zelf al eens een webinar gevolgd of ben je juist benieuwd waarom iedereen ineens zijn kennis gaat delen in een webinar. In dit artikel geef ik antwoord op de vraag: waarom een webinar geven? Ik leg je ook uit wat een webinar is en hoe het ineens zo populair is geworden.

Wat is een webinar eigenlijk?

Misschien weet je wel wat een live-seminar is? Een spreker die in een grote zaal staat aan honderden mensen een prestentatie geeft over een bepaald onderwerp. Een webinar is eigenlijk hetzelfde maar dan online. Klinkt simpel hè?

Met een webinar kun je heel eenvoudig online een groot publiek aantrekken. Jij geeft een presentatie over een onderwerp waar jij veel kennis over hebt. Het publiek ziet jou via hun beeldscherm en afhankelijk van welke tool je gebruikt voor het webinar, zie jij je publiek wel of niet.

 Het geven van een webinar is een laagdrempelige manier om waarde te delen en om mensen kennis te laten maken met jou en je bedrijf.

Waarom een webinar geven?

Steeds meer (kleine) ondernemers gebruiken webinars als marketingstrategie. Ik geef je graag een aantal redenen waarom ook jij een webinar moet geven:

  1. Een webinar geven is makkelijk en goedkoop.

Het geven van een webinar is gelukkig geen hogere wiskunde en vooral als je wilt beginnen met een kleine groep deelnemers, zijn er zelf gratis tools die je kunt gebruiken om een webinar te geven. Natuurlijk moet je je webinar ook promoten en mailings opstellen, maar dit gaat jou zeker lukken!

  1. Deelnemers hebben oprecht interesse in het onderwerp

Mensen moeten zich aanmelden om jouw webinar te volgen. Dit betekent dat zij oprecht geïnteresseerd zijn in het onderwerp waarover jij gaat spreken.  Je kan de deelnemers van jouw webinar dus zien als potentiële klanten.

  1. Je kan een webinar geven waar en wanneer jij wilt

JIJ bepaalt wanneer jij het webinar wil geven. Of dit nu thuis achter je bureau is of ergens in Mexico in een koffietentje aan het strand? Alles is mogelijk! Je kan er zelfs voor kiezen om een live-webinar te geven of een automated webinar. Je kan er dus ook voor kiezen om ’s ochtends een live webinar te doen en ’s avonds hem automatisch af te laten spelen.

  1. Een webinar is niet alleen maar eenrichtingsverkeer

Als je denkt aan een webinar, denk je misschien dat jij een uur zit te lullen en dat niemand reageert. Dat is dus niet zo! Je kan een webinar heel interactief maken. Deelnemers kunnen vragen stellen, die jij live kan beantwoorden of je geeft bijvoorbeeld een poll of een stelling.

  1. Een webinar geven = e-mailadressen verzamelen

Yes, van e-mailadressen worden wij blij! En wanneer jij een webinar geeft, zullen mensen zich in moeten schrijven door hun e-mailadres achter te laten. Jij kan deze e-mailadressen weer gebruiken in jouw e-mailmarketingfunnel of voor jouw nieuwsbrief. Ook leer jij tijdens het webinar jouw klanten nog beter kennen, dus weet jij waar jij op moet inspelen zodat ze overgaan tot aankoop!

Heb ik jou overtuigd om een webinar te geven? Ik vind zelf Webinargeek altijd een hele fijne tool om te gebruiken. Heb jij liever wat hulp nodig bij het opzetten van jouw webinar? Neem dan gerust contact op! 

Over Digital More

Over Digital More

Mijn naam is Indy en ik ben de oprichter van Digital More. Als Virtual Assistant ondersteun ik drukke ondernemers met werkzaamheden op het gebied van online marketing & website, social media en administratieve werkzaamheden.

En daarnaast help ik als VA Coach (startende) VA’s met het opzetten van een business als VA.