Instagram is mijn favoriete social media kanaal en ik haal er zelf ook de meeste klanten uit. Het klinkt misschien heel simpel: een goede Instagram post maken, maar toch zie ik vaak berichten voorbij komen waarvan ik denk: hmm, dit kan beter! Daarom heb ik een ‘Perfect Instagram Post maken – checklist‘ voor je opgesteld.
Perfect Instagram Post maken – checklist
1. Begin jouw post altijd met een Trigger
Een trigger zorgt ervoor dat de lezer nieuwsgierig wordt en verder wilt lezen. Enkele voorbeelden van een tigger zijn:
-
- Ik ga stoppen..
- Dit is een grote fout die ik vaak voorbij zie komen!
- Dit overkomt mij nooit!
Een trigger kan bijvoorbeeld ook een feit zijn waar mensen van schrikken, zoals “60% van de ondernemers stoppen binnen drie jaar“
Of stel een vraag: Kom jij ook tijd tekort in een dag?
2. Speel in op de pijnpunten van jouw doelgroep
Vertel eerst een verhaal over jouw zelf waarin jij jouw pijnpunten benoemd. Zorg ervoor dat de lezer zich in jouw post herkend en kom dan terug op de pijnpunten van de lezer.
Naast pijnpunten kun je ook persoonlijke verhalen vertellen waar je jouw ideale doelgroep mee inspireert.
3. Deel waarde
Een goede tip om de perfecte Instagram post te mkaen is door veel waarde te delen. Hierdoor gaan mensen je volgen, je post opslaan en je post met anderen delen. Deel tips, adviezen en/of informatie die waardevol zijn voor jouw ideale doelgroep.
Verder kun je natuurlijk jouw eigen succesverhalen delen of een succesverhaal van een klant (een review).
4. Benoem de uitkomst
In deze stap is het belangrijk om de pijnpunten om te zetten in een oplossing. Hoe ben je hier zelf uitgekomen. Hoe gaat jouw ideale klant zijn / haar probleem oplossen? Speel in op de dromen, wensen en verlangen van jouw doelgroep.
‘Als je DIT doet dan (gebeurt ) er DAT…’
5. Motiveer de lezer
De vijfde stap is om de lezer aan te zetten tot actie! Motiveer de lezer om zijn / haar dromen en doelen achterna te gaan en laat zien dat je hen support!
6. Deel jouw aanbod
Vertel jouw aanbod en leg uit hoe dit het probleem van jouw doelgroep kan oplossen. Deel wat jouw aanbod is, voor wie het is en wat de uitkomst gaat zijn als jouw doelgroep gaat instappen.
7. Sluit af met een Call to Action
Eindig jouw post altijd met een call to action! Zo zet je de lezer om tot actie. Dit kan bijvoorbeeld zijn: “Check nu mijn aanbod op mijn website, via de link in mijn bio“, “Tag iemand met wie jij dit gaat doen in de comments”
Extra tips om de perfecte Instagram Post te maken:
- Gebruik altijd witregels tussen jouw zinnen. Dit zorgt ervoor dat de post makkelijker leesbaar is.
- Gebruik emoji’s. Dit maakt het lezen van de tekst een stuk leuker en makkelijker.
- Wanneer je je aanbod benoemd: zorg dat je dan altijd schaarste creëert.
- Je kunt je verhaal inkorten door gebruik te maken van een infographic in jouw post.
Hopelijk heb jij wat aan mijn tips en lukt het ook jou om nu de perfecte Instagram post te maken! Heb je hier toch wat hulp bij nodig? Ik kan je helpen met jouw social media. Hier lees je meer over hoe een samenwerking met mij zal zijn en je kan hier ook een afspraak inplannen om eens kennis te maken. Neem ook eens een kijkje op mijn Instagram op te kijken hoe ik mijn posts maak.
Ps. Heb jij de laatste tijd ineens minder volgers op Instagram? Lees dan eens mijn blog ‘Ineens minder volgers op Instagram? 4 oorzaken!‘